Dlaczego witaminy K2 i D3 są ważne dla zdrowego odżywiania?

Udostępnij:

Witaminy K2 i D3 a zdrowe odżywianie

Każdy, kto dba o zdrowe odżywianie, wie, jak ważne jest zapewnienie organizmowi właściwych wartości odżywczych. Poza tłuszczami, węglowodanami i białkiem, nie wolno zapominać o odpowiedniej suplementacji. Dwoma najważniejszymi dla budowania zdrowych i mocnych kości witaminami są witaminy K2 i D3. Należy jednak pamiętać, że efekt ich działania może być nie tylko pozytywny dla zdrowia, ale również toksyczny, niebezpieczny. To zależy w większej mierze od tego, w jakim stanie jest nasz organizm. Jak we wszystkim, i tutaj sprawdza się zasada, że najważniejsze jest zachowanie umiaru, czyli właściwej proporcji między składnikami.

Witamina K2 i D3 - wiemy dziś więcej

Badania naukowe przeprowadzone w ostatnich latach poszerzyły znacząco naszą wiedzę o witaminach K2 i D3. Wyniki pokazują, że wielu ludzi w Polsce cierpi na problem niedoboru witaminy D3, a zatem konieczne staje się jej uzupełnianie. Z kolei witamina K to nie tylko witamina K1 regulująca procesy krzepnięcia krwi, ale również witamina K2, która uzupełnia działanie witaminy D3, dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiednią suplementację obu mikroelementów. Sama dieta może okazać się niewystarczająca.

 

Jak działa witamina D3?

Witamina D jest grupą związków steroidowych o podobnej aktywności biologicznej. Witaminę D3 określa się jako cholekalcyferol i można znaleźć ją w produktach pochodzenia zwierzęcego. Poza witaminą D3, z grupy witamin D wymienia się również witaminę D2 mającą pochodzenie roślinne. 

Dostępność witamin z grupy D w diecie jest umiarkowana - znajdziemy ją w margarynach roślinnych, jajach, serach żółtych, czy też rybach. Podstawowym źródłem samej witaminy D3 okazuje się być synteza skórna pod wpływem Słońca. To dlatego w okresie jesieni i zimy wzrasta problem niedoboru witaminy D. Ze względu na ograniczoną ekspozycję ciała na Słońce, konieczna okazuje się być właściwa suplementacja.

Jak działa witamina K2?

Witamina K, podobnie jak witamina D, jest grupą związków steroidowych o podobnej aktywności biologicznej. Chociaż niegdyś o witaminie K uważano, że ma wyłącznie związek z krzepnięciem krwi, to dzisiaj bardzo dobrze wiemy, że witamina K2 razem z witaminą D wzmacnia układ kości. Witamina K hamuje aktywność komórek odpowiedzialnych za wchłanianie tkanki kostnej i sprzyja mineralizacji kości. 

Należy pamiętać, zwłaszcza w porach zmniejszonej ekspozycji na Słońce, że dieta rzadko bywa wystarczającym źródłem tych witamin. Należy wtedy zadbać o właściwą suplementację. Producenci są świadomi uzupełniającego się działania witamin D i K, dlatego na ogół suplementy zawierają obie te witaminy

Socialmedia

Warte uwagi

Jak dbać o odporność?

Dbanie o odporność warto zacząć już w jak najwcześniejszym stadium życia. Kiedy odporność nie funkcjonuje odpowiednio to Twój organizm jest narażony na częste choroby, w skutek czego...