Przewodnik po wymaganiach dietetycznych

Udostępnij:

Pomyśl teraz o swojej grupie przyjaciół i współpracowników. Kiedy ostatni raz jedliście razem i co zamówili? Możliwe, że musieli unikać jakiegoś jedzenia lub napojów. Może to była latte sojowa, może kanapka bezglutenowa, a może sałatka wegetariańska. Jesteśmy pewni, że możesz o kimś pomyśleć.
 
W rzeczywistości, 1 na 5 Australijczyków żyje obecnie z nietolerancją pokarmową lub alergią, co oznacza, że możliwość zaspokojenia jednego lub więcej specjalnych wymagań żywieniowych jest prawie pewna. Ponadto, istnieje szeroki wachlarz dobrowolnych diet, które stały się sławne w ostatnim czasie. Nie zawsze są one spowodowane nietolerancją pokarmową lub alergią, ale mogą ograniczyć podobny, jeśli nie większy, asortyment żywności.
 
W Order-In, prawie 50% naszych korporacyjnych zamówień cateringowych przewiduje specjalne potrzeby żywieniowe. W rzeczywistości, alergie i nietolerancje pokarmowe stają się coraz częstsze i mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia. Przy zamawianiu cateringu w biurze lub na imprezach ważne jest, aby być świadomym wszelkich specjalnych ograniczeń i wymagań dietetycznych gości.
 

Jakie są powszechne specjalne wymagania dietetyczne?

Istnieje wiele powodów ograniczeń dietetycznych i różnią się one w zależności od osoby. Niektóre z nich są bardziej powszechne:
  • Alergie i nietolerancje pokarmowe - takie jak: brak nabiału, alergie na ryby i skorupiaki, brak orzechów i glutenu.
  • Szczególne wymagania dietetyczne - wegetariańskie, wegańskie i ciążowe
  • Względy religijne - halal

Jako korporacyjni eksperci w dziedzinie cateringu zapewniamy dosłownie tysiące śniadań, porannych herbat, roboczych obiadów i imprez cateringowych w szerokim wachlarzu kuchni i specjalnych zagadnień dietetycznych. Aby pomóc Ci w pracy z cateringiem biurowym, przygotowaliśmy ten obszerny przewodnik po specjalnej diecie, abyś mógł dowiedzieć się więcej o najczęstszych nietolerancjach i alergiach oraz o tym, jakie potrawy i składniki są ich przyczyną. Zaoferujemy również kilka pomocnych wskazówek i pomysłów na posiłki, aby każdy mógł się nimi cieszyć.

Oto najczęściej stosowane rodzaje specjalnych diet, które omówimy w tym przewodniku:

  • Bezglutenowa i celiakia.
  • Bez nabiału i bez laktozy
  • Wegetariański
  • Vegan
  • Paleo
  • FODMAP
  • Alergie na orzechy laskowe i orzechy ziemne
  • Alergie na ryby i skorupiaki
  • Dieta ketogeniczna

W Australii dwie najczęstsze nietolerancje pokarmowe to gluten i laktoza.

Ważna uwaga: Informacje zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny. Nie mają one zastępować profesjonalnej porady medycznej, diagnozy czy leczenia w jakikolwiek sposób. Jeśli uważasz, że cierpisz na jakąkolwiek chorobę lub masz jakieś konkretne pytania dotyczące jakiejkolwiek kwestii medycznej, powinieneś skonsultować się ze swoim lekarzem lub innym profesjonalnym dostawcą usług medycznych. Przed rozpoczęciem i/lub dokonaniem jakichkolwiek zmian w diecie należy skonsultować się z lekarzem lub innym wykwalifikowanym pracownikiem służby zdrowia.

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa

Co jest wolne od glutenu?
Gluten to połączenie białek, które najczęściej występują w pszenicy, jęczmieniu, żytnie i ich rodzinnych ziarnach. Dodaje on zazwyczaj chlebowi i produktom pszennym elastyczności i żucia konsystencji, a także wspomaga proces wyrastania w pieczywie.

Jakie produkty zawierają gluten?
Chleby, ciasta, ciastka i ciastka zawierają gluten. Mąka zawiera gluten, co oznacza, że wszelkie produkty zawierające ten składnik również zawierają gluten. Jedzenie chleba, ciast, ciastek i zdecydowanej większości wypieków jest nie do zaakceptowania. Oczywiście istnieje szereg produktów bezglutenowych, ale jeśli nie są one oznakowane, to lepiej ich unikać.

Istnieją jednak łatwe do zastąpienia przez bezglutenowe wersje wszystkich zwykłych produktów mącznych. Mąki orzechowe, takie jak migdały czy orzechy laskowe, stosowane są w przypadku słodszych produktów, takich jak frytki i małe ciastka, natomiast w chlebach bezglutenowych stosuje się wiele innych mąk, nasion i ziaren.

Pod względem tekstowym ciasta lub chleby bezglutenowe są gęstsze niż ich regularne odpowiedniki. Chleb jest szczególnie różny, ponieważ nie rośnie tak bardzo jak zwykły chleb, co często prowadzi do powstania małego, zwartego bochenka.

Makaron
Makaron jest kolejnym dużym glutenowym ciężkim jedzeniem. Jednakże, tak jak w przypadku chleba, istnieje szereg odpowiednich opcji bezglutenowych, które w maksymalnym stopniu wykorzystują inne ziarna i substytuty, takie jak kukurydza czy mąka ryżowa.

Zwykły makaron kupowany w sklepie smakuje niemal identycznie jak zwykły makaron, z niewielkimi różnicami w smaku w zależności od użytej podstawowej mąki. Świeży makaron smakuje jednak nieco inaczej i wiele purystycznych włoskich restauracji nie jest w stanie go zaspokoić.

Noodle
Wiele makaronów, w tym ramen, soba, hokkien i udon, powstaje z pszenicy w połączeniu z innymi podstawowymi składnikami, takimi jak jaja. Z kolei kluski ryżowe nie zawierają glutenu i mogą być stosowane jako substytut w wielu różnych potrawach. Można również stosować 100% kluski gryczane.

Kuskus
Kuskus jest kolejnym daniem ubocznym, którego należy unikać, jeśli karmimy ludzi bezglutenowych. Choć w kuchni marokańskiej często stosowany jest jako zamiennik ryżu, częściej występuje w połączeniu z sałatkami takimi jak tabuła. Kukurydza jest najczęstszym zamiennikiem kuskusu bezglutenowego. Smakuje inaczej, ale działa we wszystkich tych samych daniach i smakuje wspaniale.

Zboża
Jak można się spodziewać, wiele zbóż zawiera pszenicę oraz różne rodzaje ziaren i nasion, z których wszystkie zawierają gluten. Co więcej, wiele zbóż, jak na przykład płatki kukurydziane, jest produkowanych w sposób, który wprowadza pszenicę do produktu, który początkowo był przyjazny dla glutenu. Dlatego też, nawet jeśli podstawowe składniki wydają się oczywiste z nazwy na pudełku, nie zawsze można jeść bezpiecznie. Istnieją liczne bezglutenowe wersje popularnych zbóż, a także szereg specjalnie wyprodukowanych zbóż, musli i granoli.

Imitacja mięsa
Imitacja mięsa nie występuje regularnie w firmowych menu cateringowych, ale jest substytutem białka w diecie wegetariańskiej. W celu zagęszczenia warzyw i zestalenia patelni, jako środek wiążący wykorzystuje się pszenicę oraz takie składniki jak tofu.

Piwo
Przepraszam miłośników piwa! Podczas gdy zdecydowana większość napojów alkoholowych nie zawiera glutenu, ponieważ proces destylacji usuwa szkodliwe białka, piwo je zatrzymuje. Ilość glutenu zależy jednak od stylu piwa, a wiele osób z nietolerancją może bez ryzyka strawić lagery, blade kostki i piwa typu pilsner. Coeliacs (również celiakiaki orkiszowe), choć będzie musiał kierować się jasne. Dostępne są piwa bezglutenowe, w tym browar O'Brien, który jest w 100% wolny od glutenu.

Sos sojowy
Sos sojowy to kolejna trudna sprawa. Sos sojowy, występujący w ogromnej różnorodności kuchni azjatyckich, zawiera pszenicę i może być szkodliwy w zależności od poziomu Twojej tolerancji. Podobnie jak w przypadku piwa, wiele osób z nietolerancją może spożywać zwykły sos sojowy w posiłku bez wywoływania negatywnych reakcji. Bezglutenowy sos sojowy można łatwo znaleźć w supermarkecie i jest on niezbędny w spiżarni, jeśli jesteś fanem kuchni azjatyckiej!

Gluten jest kumulatywny
Osoby bez celiakii często mają pewną tolerancję na gluten, który ich organizm może strawić, zanim spowoduje on problemy żołądkowe. Może się to bardzo różnić w zależności od osoby, ale jest to również suma skumulowana, więc spożywanie wielu pokarmów lub napojów, które zawierają niski poziom glutenu zsumuje się, aby utworzyć większą jego ilość w twoim organizmie. Jeśli planujesz catering korporacyjny, to poziom tolerancji będzie dla Ciebie nieznany i zawsze zaleca się zamawianie z menu bezglutenowego tylko po to, aby być po bezpiecznej stronie.

Jaka jest różnica między nietolerancją a byciem celiakiem?

Jako osoba odpowiedzialna za organizację jedzenia dla grupy ludzi, naprawdę ważne jest, aby zrozumieć różnicę między osobą nietolerancyjną w stosunku do kogoś, kto ma nietolerancję glutenu, a kimś, kto ma celiakię.

Nietolerancja, często określana jako nieceliakalna wrażliwość na gluten, występuje wtedy, gdy organizm ma trudności z trawieniem glutenu. Jedzenie pokarmów glutenowych powoduje problemy żołądkowo-jelitowe, które często obejmują wzdęcia, skurcze żołądka, biegunkę i wymioty. Wiele osób opisuje tę reakcję jako podobną do zatrucia pokarmowego, kiedy to ciało popada w nadmiar, próbując pozbyć się tej substancji z żołądka w jakikolwiek sposób. Chociaż nie ma "lekarstwa" na nadwrażliwość na gluten, zmiana diety jest często wystarczająca, aby uniknąć objawów. Obecnie opracowywane są jednak leki, które mają pomóc organizmowi w trawieniu, co oznacza, że osoba z nietolerancją glutenu będzie mogła spożywać produkty zawierające gluten bez skutków ubocznych pod warunkiem, że najpierw połknie tabletkę.

Nie istnieje żaden kliniczny test na nietolerancję glutenu, zamiast tego podstawowym sposobem identyfikacji wszelkich problemów jest eksperyment zmiany diety. Zazwyczaj polega on na unikaniu glutenu przez okres 2 tygodni i monitorowaniu wszelkich zmian lub zmniejszenia objawów.

Z drugiej strony celiakia (lub celiakia) jest stanem autoimmunologicznym, w którym białka zawarte w glutenie atakują wyściółkę żołądka i inne tkanki jelitowe, szczególnie kosmki. Wilki to malutkie, przypominające palce tkanki, które otaczają jelito i są przede wszystkim odpowiedzialne za wchłanianie substancji odżywczych. W przeciwieństwie do wrażliwości na gluten, nie ma tolerancji na gluten, a jego spożycie może powodować poważne skutki uboczne.

Jeśli celiakia strawi gluten, napotka wiele z wyżej wymienionych problemów, w tym wzdęcia, bóle brzucha i skurcze oraz biegunkę. Ponadto, mogą one obejmować bezsenność, wysypka, wrzody w jamie ustnej i wiele celiakiakii mają trudności z koncentracją. Objawy te mogą utrzymywać się przez wiele dni. Chociaż dla niektórych może to nie brzmieć zbyt strasznie, podstawową różnicą jest to, że każda ekspozycja na gluten powoduje długotrwałe uszkodzenie tkanki jelitowej, którego nie można naprawić. Osoby nietolerujące glutenu nie odczuwają żadnych długofalowych skutków. W celu określenia celiakii (celiakia) można wykonać badanie krwi.

Socialmedia

Warte uwagi

Jak dbać o odporność?

Dbanie o odporność warto zacząć już w jak najwcześniejszym stadium życia. Kiedy odporność nie funkcjonuje odpowiednio to Twój organizm jest narażony na częste choroby, w skutek czego...